Pitch Sunumu

Pitch sunumu, iş fikrinizi ayaküstü birilerine (arkadaşlarınız, yatırımcılar, uzmanlar…) anlatabilmeniz için her girişimcinin hazırlaması gereken bir sunumdur. Girişimci için bir iletişim aracıdır.

Pitch sunumunun özelliği, muhatabınızın çok vakti olmadığından, 5 dakikada yapılabilmesi ve işinizle ilgili herşeyi ‘etrafına cami, ağyarına mani’ bir şekilde anlatmasıdır. ‘Etrafına cami, ağyarına mani’ sözü pitch için Türkçe’de söylenebilecek en güzel deyimdir. Anlamı, öyle bir anlat ki, senin ne yaptığın anlaşılsın, ama başka birinin yaptığı şeyle de karıştırılmasın.

Eğer basit bir pitch sunumu hazırlayamıyorsanız iş fikrinizde bir yanlışlık var demektir. Aslında pitch’i hazırlarken kendiniz de ne yaptığınızı daha iyi anlıyorsunuz. Daha önce düşünmediğiniz iş fikriyle ilgili eksikliklerle yüzleşmiş oluyorsunuz. Pek çok insanın pitch sunumu hazırlarken daha önce hiç gelir modeli üzerinde kafa yormadığını görmek doğrusu şaşırtıcı ancak sıradan bir olay. İyi bir fikir buldum düşüncesiyle Arşimet gibi banyodan çıplak fırlayan çok sayıda girişimci görmek mümkün.

Pitch sunumu hazırlarken nelere dikkat etmeli konusunu ayrıca ele almak istiyorum. Yazıyı uzatmadan pitch’in içeriğine geçmek istiyorum.

Pitch sunumları 10-12 slayt olur.

Bugüne kadar en çok beğendiğim pitch sunumu AirBnb’ye ait sunumdur. Bu yazıyı okumayı bitirdikten sonra şu linkten AirBnb’nin sunumunu gözden geçirin.

AirBnb Pitch Deck

1- Kapak

Şirket adı, slogan, sunumu yapan, URL.

 2- Özet

Tek ve kısa bir cümleyle ne iş yaptığınızı yada yapmayı düşündüğünüzü yazın. Basit bir cümle ile bunu ifade edemiyorsanız iş fikrinizle ilgili bir sorun var demektir, yolun başında vazgeçin.

3- Problem

Nasıl bir problemi çözmeye çalışıyorsunuz? Sizin ürün olmadan insanlar nasıl bir problem yaşıyorlardı?

4- Çözüm, Değer Önerisi

Bahsi geçen problemi siz nasıl çözüyorsunuz? Size has değer öneriniz (value proposal) nedir?

5- Ürün

Çok tekniğe girmeden ürünün ne olduğu, nasıl çalıştığı, ezici ve özgün özellikleri nelerdir, burada anlatılmalı. Özellikle sizin ürünü diğerlerinden ayıran teknoloji nedir?

6- Pazar

Hangi pazar (araştırma şirketlerinin yaptığı segmentasyonda nereye denk geliyor), veriye dayalı pazarın büyüklüğü, pazardaki en son hareketler, satın almalar, birleşmeler, müşteri potansiyelini belirleyecek basit veriler.

7- İş Modeli

Nasıl para kazanacaksınız? Parayı nasıl toplayacaksınız? Ne satacaksınız? Ürün paketleriniz ne olacak? Beklenen ve maksimum kullanıcı sayısını iş modeline uyguladığımız vakit nasıl bir ciroyla karşılaşıyoruz?

Yatırımcı için en önemli ikinci slayt budur.

8- Pazara Giriş Stratejisi

İlk müşterilere nasıl ulaşılacak? Nerden bulunacaklar?

9- Ekip

Ortakların kimlerdir? Sizi ayrıcalıklı yapan nedir? İyi bir üniversite, daha önce başka startup kurmuş olmak, yapılan işle ortakların tecrübelerinin örtüşmesi vs.. hepsi artı puan getireceğinden burada belirtilmeli. Bu slayt bazı durumlarda geçilebilir.

10- Geçmiş Başarı

Ürün şu an ne durumda, müşteri veya kullanıcı sayısı, gösterilmiş herhangi bir başarı, büyüme oranı vs… Yatırımcıların yatırım kararını etkileyen en önemli slaytlardan biridir.

11- Rekabet

Pazardaki oyuncuların sınıflandırılması veya karşılaştırma matrisi, sizin onlara göre pozisyonunuz. Bu slaytta dürüst olun. Rakip yok, en güçlü biziz gibi şeylere girmeyin.

12- Yatırım

Ürünün şu anki durumu nedir? Önemli kilometretaşları neler? Ne kadar para arıyorsunuz ve nerde kullanacaksınız?

Slaytlarınız en az 30 punto olsun. Web sayfalarına bakarsanız pitch sunumuna finansal veriler konduğunu göreceksiniz. Ben bir faydasını görmedim, anlamlı da bulmuyorum.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s