Sosyal Medya Girişimleri

Facebook’un başarısı girişimcilerin sosyal medyaya olan ilgisini artırdı. Zamanla pek çok sosyal medya girişimi türedi. Ama bunların çok azı günümüze kadar ulaşabildi: Facebook, Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest. Bunların da büyük bir kısmının henüz nasıl para kazanacağı belli değil.

Bir arkadaşımız sosyal medya platformu geliştirmek istediğini belirten ve görüşlerimi soran bir email attı. Ona verdiğim cevabı düzenleyerek buraya almak istiyorum. Zira bu cevap benzer durumdaki bütün girişimleri ilgilendiriyor.

 

Öncelikle acı gerçeklerden başlayacağım. Bu bazen girişimcinin moralini bozuyor ama olsun girişimcinin ayakları yere basarsa daha az kaybeder. 1 yıl çalışıp güç bela biriktirdiğin 20-30bin dolarını kaybetmenden daha iyi bu.

Hiçbir iş fikrinin execution olmadan bir değeri yoktur. Yani şu an Facebook fikrini ilk kez söylüyen kişi olsan bile değeri sıfırdır. Çok kimse Facebook benzeri birşey düşündü zaten, hatta yapmaya çalıştı. Ama hiçbir değeri yoktu, olmadığını zaman da gösterdi. Sadece Facebook execute edebildi ve o kazandı. Diğer Facebooklara yatırım yapanlar kaybetti. Bunlardan biri de milyonlarca kullanıcısı olan devasal Myspace’dir.

Yapıp göstermen lazım, sadece iş fikriyle olmaz. Bir fikri insanlara anlattığında özellikle arkadaşların işe iyi güzel derler. Ama iş o ürüne para vermeye gelince yan çizerler. Hatta kurmaya bile üşenirler. İnsanları ürünü kullandırtmaya alıştırmak hiç kolay değildir. Girişimciler şöyle bir hataya düşüyor: İçinde bir sürü insan varken bu platformu hayal ederler ve herkesin işine yarayacak diye düşünürler. Doğru ama o platform o işe sıfırdan başlayacak onu düşünmez. Twitter’da hiç arkadaşın yokken Twitter’dan bahsetseler sana gider üye olur musun? İşte çoğu sosyal medya platformu bu bariyeri aşamadığı için battı ve batıyor.

Hadi herşeyi tutturdun, 100milyon da kullanıcın var. Büyük rakam. Nasıl para kazandıracaksın? Twitter zarar ediyor, para kazandırmıyor. (1). Kullanıcılara para ödettiremezsin. Başka bir planın var mı? Kullanıcıyı nasıl paraya çevireceksin? Kestirmeden reklam alırım diyor insanlar. Reklam almak karın doyuran bir iş modeli değil. İkincisi Facebook gibi insanoğlunun yarısına ulaşmış bir platform dururken sana neden reklam versinler?

Yukarıda yazdıklarım iş fikrinden bağımsız olarak bütün sosyal medya platformları için geçerlidir. Velev ki facebook fikriyle gel, hiç farketmez, aynı şeyleri söylerdim.

(1) Twitter’ın finansal durumu için bakınız: https://investor.twitterinc.com/releasedetail.cfm?releaseid=909177

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s