Teknik Patron

Günümüzde girişimciler genelde fikrin sahipleri olarak teknik insanlar oluyorlar. O nedenle bakış açıları para sahibi bir önceki kuşak yöneticilerden çok farklıdır. Bu iyi veya kötü anlamda olabiliyor.

Arkaplanı teknik olan şirket sahiplerinin en çok düştükleri hatalardan birisi -ki en başında ben de bu hataya düşmüştüm- satışa ve pazarlamaya yeterince önem vermemeleridir. İyi bir ürün ortaya çıkarmanın, üst düzey teknik becerilere sahip olmanın daha önemli olduğunu düşünürler. Eğer amacınız iyi bir ürün üretmekse, harika başkasına ihtiyacınız yok, bu şekilde devam edebilirsiniz. Fakat amacınız para kazanmaksa o zaman başka uzmanlıkları olan insanlara ihtiyacınız olacak. Satış ve pazarlama bunlardan yalnızca ikisidir.

Teknik kökenli bir girişimci olarak ilk yıl iyi bir ürün geliştirmeye odaklanmıştım. Satış nasılsa olur dedim. Evet satış oldu ancak tatmin edici bir ciro oluşmadı. Bu nedenle takip eden yıllarda satış kadrosu oluşturmam gerektiğine kanaat getirmiştim. Her satışçının ciroya belli bir katkısı oluyordu. Maaşlarının bu katkının yanında hesabını yapmaya bile gerek yok. Bu tür bilgiler okuyarak öğreniliyor ancak inanç tecrübeyle elde ediliyor. Tecrübe ederek öğreniyoruz, gelişiyoruz. Bu gelişim sonucunda bugün itibarıyla söyleyebileceğim şu:

İyi bir ürün profesyonel satış kadrosu olmadan satılamaz. Ancak vasat bir ürün iyi bir satış-pazarlama ile satılabilir. Teknik patronlar için ufukta öğrenecek çok şey var.

Pazarlamanın tarihsel gelişim sürecine bakıldığında şu aşamalardan geçtiği görülmektedir. Şirket sahipleri ise bu yüzyıllık geçişi kendi içlerinde şirketleri büyüdükçe 10 yıl gibi kısa bir sürede yaşayacaklar:

  1. Ürün/üretim odaklı yaklaşım: Ucuz olan satar
  2. Ürün yaklaşımı: İyi olan satar
  3. Satış odaklı yaklaşım: Satışçılarla baskı kurarak, ikna ederek satarım
  4. Modern pazarlama: Müşteri odaklı, müşteri için değer yaratan satar
  5. Toplumsal pazarlama: Çevreye ve insanlara fayda sağlayarak satma
Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s