İş Vermek veya Yaptırmak

İnsan idare etmek zor bir iştir ve bir yöneticinin işinin büyük bir kısmı işleri değil insanları yönetmekle geçer. Yönetmenin ne olduğunu anlatmak iddiasında değilim, ancak yönetmenin nasıl olmayacağı konusunda oldukça fazla tecrübem vardır.

Bazı şirket yöneticileri, çalışandan taleplerini ard arda sıralayarak yapılmasını istiyor ve bir teslim zamanı veriyor. Teslim zamanı geldiğinde işin yapılmadığını yada yanlış yapıldığını duyunca sinirleniyor, sesini yükselterek çalışana çıkışıyor.

İyi bir yönetici bir işin takibinde asgari şunlara dikkat etmek zorundadır:

  • Bu işi doğru kişiye verdim mi? İşi atadığım kişinin kabiliyetleri verdiğim işi yapmaya uygun mu?
  • Beklentilerimi realize ettim mi? Ne kadar gerçekçiyim?
  • İşin başarısız olması muhtemel kısımları nerelerdir? Bu kısımlar alternatifleri oluşturdum mu?
  • Ara kademelerde genel kontrolleri yaptım mı?

Yönetmek, etrafa emirler yağdırmak ve sonra gerçekleşmeyenler için fırça atmak değildir. Bir yönetici öncelikle şunu duvarına yazıp asmalıdır:

Şirkette yolunda gitmeyen ne varsa sorumlusu -gerçekte kim olursa olsun- benim.

Sorun çalışandan kaynaklı olsa da, yönetici süreci yönetemediğinden, çalışanını tanımadığından, çalışanın nerde işi başarısızlığa ığratma ihtimali olduğunu kestiremediğinden, başarısızlık noktaları için kendisine alternatif oluşturmadığından suçlu yine benim diye düşünmeli.

Bir yönetici için çalışanı suçlamak acziyet ifadesidir. Yönetmek iş verme değil, iş yaptırma sanatıdır. Yöneticiliğin birinci şartı mazeret bildirme hakkından feragat etmektir.

Yönetici her zaman iyi insan kaynağına sahip olamayabilir. İyi insan kaynağı zaten yöneticiye ihtiyaç duymaz. Risk yönetiminde olduğu gibi bazen riski ortadan kaldıramazsınız. Bu durumda riski tanımlamak, hasarını hesaplayıp göze almak veya almamak, beklenen risk oluştuğunda ne yapacağını planlamak, bütün bunlar çözümdür. Risk oluşup size zarar verdiğinde “ben bunu hesaplamış ve göze almıştım” diyebiliyorsanız bu bir yönetim başarıdır. Ama “nerden çıktı bu olay” diyorsanız kusuru çevrede değil kendinizde bulun.

Bir Yanıt Bırakın

