Girişimcilik Yalanları

İş kurmak bir insanın hayatında çok önemli bir konu olmasına karşın piyasadaki girişimcilik kitaplarının ve eğitmenlerinin çoğunun amacının insanlara gaz vermek olması şaşırtıcı bir durum. İnsanları girişimciliğe teşvik etmekle girişimciye yol göstermek aynı konular değildir. Girişimciye yol gösterenlerin daha dikkatli olması gerekli, ayaklarını yere basması ve gerçekliği gözden uzak tutmaması gerekir. Çünkü yanlış adımlar para ve itibar kaybı, psikolojik tükenmişlik gibi ağır sonuçlar doğurabilir.

Bütün hikayeler Google’un ve Apple’in başarısıyla başlarken, herkese Steve Jobs olmak aşılanır. Biraz ayaklarımız yere bassın diye yazmak zorunda hissettim.

1. Her insan özeldir ve Steve Jobs olmaya hiç de gerek yoktur. Kapitalizm herşeyi tekdüzeleştirdiği gibi insanları da tek tip yapmaya çalışmaktadır. Siz, kendiniz olarak başarılı olmaya bakmalısınız. Steve Jobs’ın başarılı olduğu şartlar ile sizin şartlarınız aynı değildir. Dolaysıyla aynısını yaparak başarılı olamazsınız.

2. İnsanlar sadece başarılı olanları bilirler. Başarısız olanlar, başarısız oldukları için tanınmazlar. Kimse yılın en başarısız insanını seçip ödül vermiyor. Dolaysıyla siz sadece Steve Jobs’ın veya Bill Gates’in hikayesini bileceksiniz. Ancak daha ilk yılında batmış Joe’nun hikayesinden habersizsiniz. Yada henüz ortaklığı kurmadan ortaklarıyla kavga etmiş ve ayrılmış Mehmet’in yaşadıklarını hayal bile edemezsiniz. Oysa istatistiklere bakarsanız Steve Jobs gibilerin sayısı birkaç yüz iken şirketini batırmış insanların sayısı milyonlarladır.

Aslanlar kendi hikayelerini yazana kadar insanlar hep avcıların hikayesini dinleyecek.

Madalyonun öbür yüzüne dikkat edip bu yola çıkanların sadece çok azının başarılı olduğunu bilmeniz ve ona göre hareket etmeniz gerekmektedir. Küçük birikimleriyle şirket kuran birisi için batan Joe’nun hikayesi başarılı olan Steve Jobs’ın hikayesinden daha kıymetlidir.

3. Bazı başarıların tek nedeni girişimcilik başarısı değildir. Pek çok başarının arkasında çıkar ilişkilerinin, siyasi desteklerin, adamını tutmak gibi bir takım hesapların yattığını bilmek insanı ümitsizliğe sevk edebilir ancak gerçek budur. Evet Google başarılı bir ürün yapmıştır ancak Google’ı siz yapsaydınız aynı başarıyı elde etmeniz büyük ihtimalle mümkün olmayacaktı.

En iyisi olmak için sadece en iyi olmak yeterli değildir ancak şarttır.

“Zaten bize fırsat vermeyecekler, o zaman çalışmaya gerek yok” diye düşünülmesin. İlk beşte yer almak istiyorsak gerçekten iyi olmamız ve çalışmamız lazım. Başka şansımız yok. Bizim dışımızdaki etkenlerin, ilişkilerin ve hesapların bizi nerede durduracağı bizim meselemiz değildir. Biz sadece en iyisi olmaya çalışmalıyız.

4. Girişimcilik okulları veya kitaplarını okursanız bütün dünyanın sizin ürünü beklediğini, nasıl iş yapılırmış bütün dünyaya göstermenizi beklediklerini zannedebilirsiniz. Hayır öyle bir şey yok. Kimsenin umrunda olmayacaksanız. Ürününüz en iyisi bile olsa bunu ispat etmek için aylarca uğraşacaksınız. Henüz yolun başında olduğunuz için ürününüz yeterli değilse sizi acımasız rekabet bekleyecek. “Ama o çok güçlü, benim o kadar param yok ki, zamana ihtiyacım var” demenize aldırış etmeden sizi CocaCola ile, IBM ile kıyaslayacaklar, neden onun kadar iyi olmadığınızı sorgulayacaklar. Sizin 10 kişi ile yaptığınız işi 10bin kişilik firmanın yaptığı işle kıyaslayacaklar. Bunlar gerçekler ve bunlar ümidinizin kırılması için değil, gerçekten ciddi çalışmanız gerektiğini anlatmak içindir. Bu blog zaten bu sorunlarla nasıl başedeceğinizi size göstermek için var.

5. Girişimcilik IBM’de veya Microsoft’ta çalışmaya benzemez. İş seyahatinizin planlamasını siz yapacaksınız; biletlerinizi alıp havaalanında olmanız gerek saati size söyleyecek bir sekreteryanız olmayacak. Kargoya verilecek bir koli varsa bunu da sırtınıza vurup sizin taşımanız gerekecek. Eğer büyük bir firmada çalıştıktan sonra girişimci olmaya karar vermişseniz bunu dikkate alın.

Girişimcilik güzeldir ancak insanlara neye giriştiklerini göstermek lazım. Toz pembe “bisiniz planlarla” girişimci olunmaz.

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s